De Amsterdamse grachten

De Amsterdamse grachten zijn vaak bezongen en niet zonder reden. Ze zijn de spil van onze hoofdstad. Vanaf het water ziet alles er heel anders uit. Het bekendste lied is toch wel “Aan de Amsterdamse grachten” uit 1949, waarin componist Pieter Goemans beschrijft: “En over ’t water, gaat er een bootje net als weleer”. Dat beeld is nog steeds actueel en dat bootje … dat zijn wij. Tijdens een rondvaart laten we je de mooiste plekjes zien, terwijl je door de Amsterdamse grachten vaart.

Rondvaart Amsterdam prijs

Rondvaart door de Amsterdamse Grachten

Er zijn 165 Amsterdamse grachten die samen 75 kilometer lang zijn. Onze opstaplocatie is op de Oudezijds Voorburgwal. Dit is de oudste gracht van Amsterdam en het ligt op de Wallen. Van hieruit leidt de rondvaart je langs het Kolkje, Het Open Havenfront, de Oude Schans, Amstel, Herengracht, Reguliersgracht, Keizersgracht, Prinsengracht, Amstel, Rokin, Grimburgwal en weer terug op de Oudezijds Voorburgwal.

Route van de rondvaartboot

Onze rondvaart heeft over het algemeen dezelfde route, maar soms wil de kapitein nog wel eens links- in plaats van rechtsaf slaan. De route wordt dan iets aangepast, maar de rondvaart zal nog steeds langs de beroemde plekken in en rond de Amsterdamse grachten gaan. Het kan heel druk zijn op het water en ook dan kan het zo zijn, dat de vaarroute met de rondvaartboot een beetje verandert.

de amsterdamse grachten

Wat zie je allemaal onderweg?

De rondvaart door de Amsterdamse grachten duurt ongeveer 60 minuten. In dit uur zie je heel veel bekende plekken van de stad, waar de schipper je alles over kan vertellen. De rijke historie van Amsterdam maakt deze tour zo bijzonder. Veel gebouwen zijn eeuwenoud en vertellen ieder hun eigen verhaal. De Magere Brug, de dansende huisjes, NEMO … het is maar een kleine greep uit de prachtige schatten die Amsterdam rijk is.

 Amsterdamse Grachtengordel

De grachtengordel stamt uit de 17e eeuw en bestaat uit het Singel, de Prinsengracht, Herengracht en Keizersgracht. 

  • Het Singel
  • De Prinsengracht
  • De Herengracht
  • De Keizersgracht

Deze hoofdgrachten zijn gegraven rondom de Burgwallen. In 2010 is de Amsterdamse grachtengordel opgenomen in de UNESCO-Werelderfgoedlijst. De vier hoofdgrachten lopen vanaf de Brouwersgracht en eindigen in de Amstel. Aan de grachtenpanden kun je de welvaart van de Gouden Eeuw en de 18e eeuw aanschouwen. De panden zijn meerdere malen verbouwd en daardoor zie je verschillende gevels en stijlen door elkaar.

Het Singel

Het Singel is een onderdeel van de grachtengordel en is een van de vier hoofdgrachten. Het werd ca. 1428 gegraven van het IJ tot aan de Boerenwetering, maar het resterende deel tot aan de Amstel werd pas rond 1450 aangelegd. Het had bij de aanleg nog een aarden wal, wat later door een stenen muur werd vervangen. In eerste instantie was het Singel de westelijke stadsgrens. Dit veranderde toen de stad werd uitgebreid ca. 1585.

De Prinsengracht

De Prinsengracht is onderdeel van de Amsterdamse grachtengordel en is een van de vier hoofdgrachten. Het is ontworpen door stadslandmeter Lucas Jansz Sinck en stadstimmerman Hendrick Jacobz Staets en werd gegraven in 1612. In 1658 werd het gedeelte tussen de Leidsegracht en de Amstel eraan toegevoegd en bij de laatste uitbreiding kwam het deel erbij dat ten oosten van de Amstel ligt. Dit gedeelte heet Nieuwe Prinsengracht. De Korte Prinsengracht ligt in het verlengde, tussen de Brouwersgracht en het Westerdok. De gracht is genoemd naar de Prins van Oranje.

De Herengracht

De Herengracht is in 1612 ontworpen door stadslandmeter Lucas Jansz Sinck en stadstimmerman Hendrick Jacobz Staets en is een van de vier hoofdgrachten. Het behoort tot de Amsterdamse grachtengordel. De Herengracht was eerder een vestinggracht die in 1585 was gegraven. Het was eerst een sloot en is verbreed naar de gracht zoals we die nu kennen. Het is vernoemd naar de Heren Regeerder van de stad Amsterdam. Na 1658 werd de gracht uitgelegd tussen de Leidsegracht en de Binnen Amstel. Hier ligt de Gouden Bocht, waar de rijkste Amsterdammers woonden in prachtige panden. Het mooiste Huis aan de Bocht, Huis de Neufville uit 1731, bevindt zich op Herengracht 475. Het gedeelte van het oosten van de Amstel tot aan het water van het IJ, wat bij de latere uitbreiding hoorde, heet Nieuwe Herengracht.

De Keizersgracht

Naar ontwerp van stadslandmeter Lucas Jansz Sinck en stadstimmerman Hendrick Jacobz Staets is in 1615 het 1e gedeelte van de Keizersgracht gegraven, tussen de Brouwersgracht en de Leidsegracht. Het eerste idee was om hier een boulevard te maken zonder water, maar dat was niet handig voor potentiële kopers die hun pand met een boot wilden kunnen bereiken. Met zijn breedte van 28,31 meter is de Keizersgracht de breedste gracht in het centrum van Amsterdam. De laatste uitbreiding is het gedeelte tussen de Amstel en de Plantage Muidergracht. Dit deel heet de Nieuwe Keizersgracht. De Keizersgracht maakt onderdeel uit van de Amsterdamse grachtengordel en is een van de vier hoofdgrachten.

de amsterdamse grachten

De Reguliersgracht

De Reguliersgracht is rond 1658 gegraven. De gracht zou in eerst instantie tot aan de Amstel doorlopen, maar dit werd te duur. Er zou namelijk o.a. een dure sluis moeten worden gebouwd. Het gedeelte tussen de Prinsengracht en de Herengracht is uitgegraven, omdat er grond nodig was om het Rembrandtplein (toen Reguliersplein) op te hogen. De gracht is naar het Reguliersklooster genoemd. Leuk weetje: in 1971 werd de Bondfilm “Diamonds Are Forever” gedeeltelijk opgenomen op de 3e etage van Reguliersgracht 36.

Het Rokin

Het Rokin maakt deel uit van de oude loop van de Amstel en ligt tussen de Dam en het Muntplein. De naam is in de loop der jaren veranderd van Ruck-in (1559), Rock Inne (1563) en ’t Rockin (1564) naar Rokin. De naam is ontstaan, doordat de panden die aan de Amstel stonden moesten “inrukken” om een kade te kunnen realizeren. In 2003 is begonnen met bouwen voor de Noord/Zuidlijn, wat heeft geresulteerd in metrostation Rokin.

De Amstel

De Amstel is een gekanaliseerde rivier en is ontstaan door de samenvloeiing van de Drecht en de Kromme Mijdrecht bij Uithoorn. Het begint bij Nieuwveen en eindigt bij Ouderkerk. Vanaf Ouderkerk tot Amsterdam heet het water Amstel. Langs de Amstel ontstond een handelsnederzetting, waardoor het dorp Amstelredam uitgroeide tot de stad Amsterdam. De oudste vermelding van het dorp die gevonden is, is van 27 oktober 1275. De Amstel eindigt bij het Muntplein in het centrum van Amsterdam. Er wordt aangenomen, dat de Dam in de monding van de Amstel is aangelegd na overstromingen die in 1170 en 1173 plaatsvonden. De naam Amsterdam komt dan ook van “dam in de Amstel”.

De Grimburgwal

De Grimburgwal is een kleine gracht die zich bevindt in het centrum van Amsterdam. Hier komen de Nes, de Oudezijds Voorburgwal en de Oudezijds Achterburgwal samen. Het was de zuidelijke grens van Amsterdam tot het in 1425 de zuidgrens van de Wallen werd. Een groot gedeelte van de Universiteit van Amsterdam is aan de Grimburgwal gevestigd. De gracht werd in de 14e eeuw aangelegd met een aarden wal, ook wel burgwal genoemd, met als doel de stad te beschermen. Tegenwoordig staat hier nog steeds het Huis aan de Drie Grachten uit 1610. Het is omgeven door De Oudezijds Voorburgwal, de Oudezijds Achterburgwal en de Grimburgwal. Het dubbele huis heeft een trapgevel aan iedere gracht. Door slecht onderhoud is de kade van de Grimburgwal op  1 september 2020 ingestort.

De Oudezijds Voorburgwal

Op de Wallen vind je de oudste gracht van Amsterdam, de Oudezijds Voorburgwal. Waarschijnlijk was de Oudezijds Voorburgwal eerst een watergeul, die verder werd uitgegraven tot de gracht “De Oude Zijde”. De stad was in twee delen verdeeld: “De Oude Zijde”, waar de Oude Kerk stond en “De Nieuwe Zijde” met de Nieuwe Kerk. Om de stad te beschermen werd aan beide kanten een gracht gegraven met een aarden wal (burgwal).

Rond 1385 kwamen er nieuwe wallen bij en werden de Oudezijds Voorburgwal, Nieuwezijds Voorburgwal, Oudezijds Achterburgwal en Nieuwezijds Achterburgwal in het leven geroepen. De laatste heet tegenwoordig Spuistraat. Deze namen leiden vaak tot verwarring bij mensen die niet uit Amsterdam komen, wat niet verwonderlijk is.

Leuk weetje: het standaard kaartspel met Nederlands beeld heeft de Oudezijds Voorburgwal als afbeelding op de ruiten aas.

Het Kolkje

Als je het over de Amsterdamse grachten hebt, mag Het Kolkje zeker niet ontbreken. Via de Zeedijk loopt het naar het Open Havenfront. De officiële naam is Oudezijds Kolk, maar het wordt in de volksmond Het Kolkje genoemd. Het smalle grachtje stamt uit de 15e eeuw en was in eerste instantie de afwateringsgracht naar het IJ, wat nu het Open Havenfront is. Er is maar één kade beschikbaar voor voetgangers.

Het Open Havenfront

Tussen de Prins Hendrikkade en het Stationseiland vind je het Open Havenfront. Het is ontstaan, doordat men het Centraal Station wilde bouwen en daarvoor het Stationseiland in het IJ moest aanleggen. Dit gebeurde tussen 1870 en 1880. Het sluit aan op de Westelijke Doorgang naar het IJ, het Singel, het Damrak en het Oosterdok.

Amsterdamse grachten

Bezienswaardigheden langs de Amsterdamse Grachten

Als je een rondvaart maakt door de Amsterdamse grachten, kom je langs de meest indrukwekkende bezienswaardigheden van onze hoofdstad. Amsterdam heeft een ontzettend rijke historie, die je zeker een keer vanaf het water moet bewonderen.

 Het Centraal Station

Het Centraal Station van Amsterdam is een treinstation dat is gebouwd tussen 1881 en 1889. Het is ontworpen door o.a. Pierre Cuypers, die ook het ontwerp van het Rijksmuseum op zijn naam heeft staan. Het was het eerste Nederlandse station dat werd ontworpen door een beroemde architect. In oktober 1884 was de eerste oplevering van het gebouw. Officieel heet het Station Amsterdam Centraal. Leuk weetje: in China staat een kopie van het station in de plaats Shenyang.

De Schreierstoren

Amsterdam had vroeger een stadsmuur met verdedigingstorens. De enige toren die daar nog van bestaat, is de Schreierstoren. Het werd rond 1487 gebouwd op de hoek van het IJ en de oostelijke kant van de hoofdstad. De naam is ontstaan doordat het vroeger de Schrayershoucktoren heette. De stadsmuur had op deze plek namelijk een scherpe hoek en schray betekent scherp. Het verhaal gaat echter, dat de toren zijn naam ontleent aan de vrouwen van VOC-leden, die voor lange tijd afscheid moesten nemen van hun mannen en daardoor moesten schreien (huilen). De toren wordt ook wel de “Toren van de Tranen” genoemd om diezelfde reden. Leuk weetje: 1 van de stenen van de Schreierstoren is in Chicago verwerkt in de gevel van de Tribune Tower.

Het Scheepvaartmuseum

Het gebouw waarin het Scheepvaartmuseum is gevestigd, werd als pakhuis van de Admiraliteit van Amsterdam gebouwd in 1656. Het is ontworpen door Daniël Stalpaert. Het was een opslagplaats voor o.a. scheepsuitrusting, kanonnen en zeilen van de oorlogsvloot. Om de schepen van drinkwater te voorzien, werd onder de binnenplaats regenwater opgevangen. Het hedendaagse museum heeft de op een na grootste maritieme collectie ter wereld en is in 1916 als de De Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum opgericht. Er zijn twee schepen te bewonderen aan de steiger van het museum, namelijk het stoomschip Christiaan Brunings en een replica van het VOC-schip Amsterdam.

De Montelbaanstoren

In 1516 werd de Montelbaanstoren oorspronkelijk gebouwd als onderdeel van de verdedigingslinie rondom Amsterdam en keek uit over de Zuiderzee (nu Ijsselmeer). De Hertog van Alba, die tijdens de Tachtigjarige Oorlog landvoogd van de Nederlanden was, wilde een kasteel bij de toren bouwen met de naam Monte Albano. De toren kreeg hierdoor de naam Monte-Albaens-tooren, wat verbasterd is tot Montelbaanstoren. De sierbekroning, die in renaissancestijl is ontworpen, werd er pas in 1606 bovenop gebouwd. Het verhaal gaat, dat klokkenluider Japie het niet zo nauw nam met het luiden van de klok. Hij deed dit min of meer wanneer hij er zin in had en luidde bijvoorbeeld 5x de klok, terwijl het 1 uur was. Dit heeft de toren de bijnaam Malle Jaap opgeleverd.

De Dansende Huisjes

In Amsterdam staan veel huizen langs de grachten enorm scheef. Dit komt gedeeltelijk door verzakking, maar het was vroeger ook de gewoonte om huizen zo te bouwen, dat ze naar voren helden. Ze noemden dit “gevels op vlucht”. Huizen werden vaak bewust trapsgewijs gebouwd in de Middeleeuwen. Iedere etage stak een beetje uit, wat overstek wordt genoemd. Het maakte de houtverbindingen simpeler, het bood bescherming tegen regen en er was meer ruimte in de bovenste etages. Vanaf de 20ste eeuw werd het verboden om op vlucht te bouwen en ging men de huizen weer recht bouwen. Doordat de huizen op vlucht en nieuwere huizen door elkaar staan, lijkt het alsof sommige huizen naar achteren hellen, terwijl deze nu juist gewoon recht staan. In praktisch alle verzakte en dus scheve huizen zijn de vloeren waterpas gemaakt, maar niet bij het “Sluiswachtershuisje” uit 1695. Een cafébaas heeft het gekocht en ze zeggen dat dit het goedkoopste café van Amsterdam is, omdat je je na 2 drankjes al dronken voelt. Binnen staat een bord dat zegt: “Keep on drinking ‘till the building makes sense again”.

Het Waterlooplein

Het Waterlooplein ligt in het centrum van de stad en is vernoemd naar de Slag bij Waterloo. Het ontstond in 1882 en verdween in de jaren 70 en 80 door de aanleg van de metro en de bouw van de Stopera. Later is de markt om de Stopera heen gecreëerd. Het was eerst een Joodse markt, maar daar was na de Tweede Wereldoorlog niets meer van over. Tegenwoordig wordt op deze plek iedere week van maandag t/m zaterdag een vlooienmarkt gehouden met ca. 300 standplaatsen.

De Dansende Huisjes

In Amsterdam staan veel huizen langs de grachten enorm scheef. Dit komt gedeeltelijk door verzakking, maar het was vroeger ook de gewoonte om huizen zo te bouwen, dat ze naar voren helden. Ze noemden dit “gevels op vlucht”. Huizen werden vaak bewust trapsgewijs gebouwd in de Middeleeuwen. Iedere etage stak een beetje uit, wat overstek wordt genoemd. Het maakte de houtverbindingen simpeler, het bood bescherming tegen regen en er was meer ruimte in de bovenste etages. Vanaf de 20ste eeuw werd het verboden om op vlucht te bouwen en ging men de huizen weer recht bouwen. Doordat de huizen op vlucht en nieuwere huizen door elkaar staan, lijkt het alsof sommige huizen naar achteren hellen, terwijl deze nu juist gewoon recht staan. In praktisch alle verzakte en dus scheve huizen zijn de vloeren waterpas gemaakt, maar niet bij het “Sluiswachtershuisje” uit 1695. Een cafébaas heeft het gekocht en ze zeggen dat dit het goedkoopste café van Amsterdam is, omdat je je na 2 drankjes al dronken voelt. Binnen staat een bord dat zegt: “Keep on drinking ‘till the building makes sense again”.

De 7 bruggen

Er zijn in heel Amsterdam 1539 bruggen en daarvan bevinden 252 zich in de binnenstad. Toch is er een aantal bruggen dat eruit springt, zoals de beroemde “7 bruggen”. Het bijzondere is, dat deze boogbruggen vanaf de Herengracht vanaf een rondvaartboot allemaal te zien zijn. Dit komt, doordat de Reguliersgracht de enige gracht is die in een rechte lijn loopt. Je kijkt door al deze bruggen heen en het is echt een adembenemend mooi uitzicht.

De Magere Brug

Rond 1691 werd een brug over de Amstel gebouwd om de Kerkstraat te verbinden met de andere oever. Dit heette de Kerkstraatbrug. In 1871 werd deze brug gesloopt wegens bouwvalligheid. Ervoor in de plaats kwam eind 17e eeuw een veel goedkopere, smallere brug die niet van steen, maar van hout was. Doordat het smaller was, kreeg het de naam Magere Brug. Het moest vervolgens vaak gerenoveerd worden om allerlei redenen. Uiteindelijk kwam in 1934 een iets grotere, bredere brug. Sinds 2002 is de Magere Brug een rijksmonument.
Er gaan veel verhalen rond over de Magere Brug, maar een blijft overeind: het is dé liefdesbrug van Amsterdam. De legende zegt, dat je liefde voor eeuwig zal zijn als je je geliefde kust terwijl je onder de brug vaart.

De Oude Kerk

De Oude Kerk is het oudste gebouw van Amsterdam. Het is gebouwd in 1306 als de Sint Nicolaaskerk, waarna er in de 15e en 16e eeuw nog delen zijn aangebouwd. Het grappige aan deze kerk is dat er op hetzelfde plein ook prostituees werkzaam zijn en daar 2 huizen naast is een kinderdagverblijf. In het midden van dit alles is een bar. Men zegt dat je op dit plein dus alles kunt doen wat je wilt … je kunt eerst je kinderen naar het dagverblijf brengen, waarna je dronken wordt in de bar, vervolgens langs de prostituees gaat en tenslotte je zonden opbiecht in de kerk.

De 7 bruggen

Er zijn in heel Amsterdam 1539 bruggen en daarvan bevinden 252 zich in de binnenstad. Toch is er een aantal bruggen dat eruit springt, zoals de beroemde “7 bruggen”. Het bijzondere is, dat deze boogbruggen vanaf de Herengracht vanaf een rondvaartboot allemaal te zien zijn. Dit komt, doordat de Reguliersgracht de enige gracht is die in een rechte lijn loopt. Je kijkt door al deze bruggen heen en het is echt een adembenemend mooi uitzicht.

amsterdam centraal station

Rondvaart met Floating Amsterdam

Dit alles en nog veel meer krijg je te zien als je een luxe rondvaart maakt met een van onze open sloepen. Boek nu je tickets en beleef de magische historie van de hoofdstad. Misschien kun jij hierna ook wel zingen: “Aan de Amsterdamse grachten, heb ik heel mijn hart voor altijd verpand”.

 

Testimonial Foto

Superleuke tocht door Amsterdam

We hebben afgelopen januari heel erg genoten van onze boottocht samen met Jelmer en Jim. We hadden de tocht tijdens Amsterdam Light Festival en de jongens vertelde veel leuke dingen over de stad… Lees verder »

xxelineg
Januari 2019

    

Testimonial Foto

Valentijn om nooit meer te vergeten!

Zalige rondvaart met lekkere hapjes en leuke verhalen over de stad. Een Echte aanrader. Jim en René doen dit met passie en plezier. Meer beoordelingen »

Vanessa V
14 februari 2019

    

TripAdvisor